Alternatieve energie (A)

Niveau Tijdsplanning Aantal personen per groep Materialen Binnen of Buiten
Basis/Kader/GT/Havo/VWO voorbereiding: 1/2 uur minimaal 2 telefoon deels buiten

ALTERNATIEVE ENERGIE

 

Inleiding:

Er wordt veel over gesproken en geschreven: voor het milieu is het beter als we niet altijd aardgas en kolen nodig hebben voor onze warmte en elektriciteit! In de tweede kamer wordt veel gediscussieerd, er worden zelfs wereldwijde afspraken over gemaakt tijdens ontmoetingen met zeer belangrijke wereldleiders!

Maar komt daar ook wat van terecht? Is het merkbaar in onze omgeving dat de gewone burgers op andere manieren voor warmte of elektrische energie zorgen? En zijn alternatieve energiebronnen ook te zien bij bedrijven (fabrieken, boerderijen, werkplaatsen)? Of bij overheden (wegbeheerders, waterschappen)?

In deze opdracht ga je op zoek naar het toepassen van alternatieven voor aardgas. Je kijkt of er locaties zijn waar je milieuvriendelijke energiebronnen tegen komt. Die worden als Point of Interest (P.O.I.) opgenomen in je route. Maar ook gaan jullie het gesprek aan met iemand die apparatuur verkoopt voor alternatieve energie, om zo meer te weten te komen over de voordelen en nadelen van het gebruik van andere energiebronnen.

 

Opdracht A:

Lees je op internet in over verschillende vormen van alternatieve energie.

Maak op je route van 5-10 verschillende bouwwerken met 3 soorten alternatieve energie een P.O.I. Zorg dat je bij de P.O.I een foto van het bouwwerk hebt staan.

 

Opdracht B:

Benader een bedrijf waarbij je meer te weten komt over alternatieve energiebronnen. Voordat je een bedrijf benaderd moet je toestemming hebben van de projectleiding.

Voor dit bezoek bereidt je groep een interview voor, zodat je niet onvoorbereid bij het bedrijf aankomt.

 

Opdracht C:

 

Op website komt een vlog over alternatieve energiebronnen en het bedrijfsbezoek.

Waar moet de vlog aan voldoen?

  1. Lengte 3-5 minuten
  2. Benoem een aantal verschillende alternatieve energiebronnen op de fietsroute.
  3. Geef (onderbouwde) voor- en nadelen van deze energiebronnen.
  4. Bedrijfsbezoek wordt in de vlog verwerkt.

 

Verdieping H/L leerlingen:

Geen

 

Hulpmiddelen:

Videobewerkingsprogramma of smartphone. 

Telefoon

 

Beoordeling:

Deze opdracht wordt beoordeeld met een puntenscore van 0-5-10-15-20 punten.

 

Beoordelingscriteria:

  • Zijn er voldoende P.O.I.’s op de kaart gezet. (Zie opdracht A)
  • Beoordeling vlog op de 4 punten genoemd bij opdracht C.

 

Werkzaamhedenlijst

1 Opdracht geheel goed lezen.

2 Informatie verzamelen over alternatieve energie.

3 P.O.I op de kaart zetten.

4 Bedrijf benaderen.

5 Interview opstellen

6 Bedrijfsbezoek

7 Vlog maken.

8 Plaatsen op de website.