Opdracht AK: Grondboren
Niveau | Tijdsplanning | Aantal personen per groep | Materialen | Binnen of Buiten | |
---|---|---|---|---|---|
Opdracht A | Basis/Kader/GT/Havo/VWO | 2 uur inclusief reistijd (inschrijving via Moodle). | 3 | telefoon of fotocamera, overige materialen ontvang je van de begeleiders op de locatie. | Buiten |
Grondboren
LET OP:
1 JE MOET INTEKENEN IN MOODLE. (1 persoon per groepje tekent in) Druk hiervoor op de link:
https://elo.driestarcollege.nl/course/section.php?id=28262
2. NEEM SCHOENEN EN KLEDING MEE die vies mag worden EN KLEED JE OP HET WEER!. (petje/regenpak e.d.).
3. VERZAMELEN BIJ HET VLIEGTUIGMONUMENT MISSION BELLE (Lekdijk 26) IN NIEUW-LEKKERLAND. (zie kaartje hieronder). Vanuit school gezien moet je dus overvaren met het voetveer. Houd daar rekening mee met je aankomsttijd.
4. Neem je TELEFOON en iets HARDS (map) waarop je kunt schrijven/tekenen mee
Opdracht A: bodemonderzoek
Je doet twee grondboringen. De eerste grondboring is in het buitendijks gebied op aanwijzing van de docent. Daarna doe je een grondboring in het binnendijks gebied in het weiland bij Lekdijk 59.
Je vult aan de hand van je grondboring het bijbehorende werkbladen bodemonderzoek in. Als beide grondboringen zijn gedaan trek je conclusies over de overeenkomsten en verschillen tussen beide grondboringen. Je verwerkt de foto's/video's van de grondboringen op de website samen met de conclusies.
Uitwerken op school
Inleveren opdracht grondboren in binnendijks en buitendijks gebied
- Foto van goot grondboring + werkblad per locatie op de website plaatsen.
- Werkblad conclusies overeenkomsten en verschillen binnendijks en buitendijks gebied op de website plaatsen.
- Foto's en werkblad gebruiken in hoofdvlog (opdracht C) om de verschillen tussen het buitendijks en binnendijks gebied uit te leggen.
Verdiepingsopdracht H/L leerlingen:
Maken van een dwarsdoorsnede met een hoogteprofiel van het veldwerkgebied van de Lekkerkerkse kant van de rivier naar de Lekkerlandse kant van de rivier. met behulp van arcisonline. https://apps.arcgisonline.nl/hoogteviewer/AHN4/DTM/hillshade%20kleur/0/topo/1/@215344.19363257676,559942.3189731502,9 Deze dwarsdoorsnede plaats je op de site.
In het volgende filmpje zie je hoe je een hoogteprofiel maakt.:
https://www.loom.com/share/82af180ba9a54ee0bc33605ec159918c
Inleveren verdiepingsopdracht:
- Foto van dwarsdoorsnede met hoogteprofiel op de website plaatsen.
- Hoogteprofiel gebruiken in hoofdvlog.
Beoordeling:
Deze opdracht wordt beoordeeld met een puntenscore van 0-5-10-15-20 punten.
Beoordelingscriteria:
- Er zijn twee grondboringen uitgevoerd.
- Werkbladen en foto's opdracht zijn correct uitgevoerd, ingevuld en op de site geplaatst.
- Er zijn minimaal juiste conclusies getrokken tussen de grondboringen in het het binnendijks en buitendijks gebied
- Verdiepingsopdracht is correct uitgevoerd en maakt deel uit van de vlog.

Hulpmiddelen die je zelf mee moet nemen:
- Iets om te schrijven en te tekenen (pen)
- (video)Camera/ telefoon om te fotograferen en te filmen.
- Iets om op te kunnen schrijven/tekenen (map of board of...)
Hulpmiddelen waar de school voor zorgt:
- Grondboor
- Goot voor grondboor
- uitgeprinte werkbladen (zie onder om te downloaden)
- kleurpotloden
Werkzaamhedenlijst:
Opdracht grondboren in binnendijks en buitendijks gebied
1 Opdracht goed lezen.
2 Groep in over twee boorlocaties verdelen.
3 Materialen voor grondboor ophalen bij docent.
4 Grondboring zetten volgens aanwijzingen in de klas en ter plaatse.
5 Grondboring doen en materiaal in goot neerleggen.
6 Grondboring in goot fotograferen.
7 Tabel op werkblad invullen over grondboring.
8 Gat grondboring dichtgooien.
9 Alle! materialen grondboringen inleveren.
10 Groepsbespreking waarin je beide grondboringen en tabellen naast elkaar legt en verschillen en overeenkomsten bespreekt. (bij boer Stam, Lekdijk 59).
11 Conclusies trekken tussen verschillen buitendijks en binnendijks gebied volgens werkblad.
12 Bekijken welke onderdelen je op de website moet plaatsen/inleveren.
13 Bekijken welke onderdelen je nodig hebt voor de hoofdvlog.
Verdieping H/L leerlingen: hoogte profiel
1 Opdracht goed lezen.
2 Aangegeven site opzoeken.
3 Op aangeven site veldwerklocatie opzoeken.
4 Dwarsdoorsnede van noord naar zuid over de rivier en een stukje binnendijks gebied maken met de knoppen. (Dubbelklik om te starten met een lijn en nog een keer dubbelklik om te stoppen met een lijn).
5 Dwarsdoorsnede opslaan als afbeelding en op de website plaatsen.