Schoonheid natuur (B)

Niveau Tijdsplanning Aantal personen per groep Materialen Binnen of Buiten
Basis/Kader/GT/Havo/VWO 4 uur minimaal 2 camera (telefoon) binnen

INLEIDING

De schoonheid van de waarden in beeld!

We wonen in een heel mooi stukje Nederland! Maar omdat we er zo aan gewend zijn, zíen we de schoonheid van onze omgeving vaak niet meer. We hopen dat jullie door deze fotografie-opdracht weer oog krijgen voor al het moois in de Alblasserwaard en de Krimpenerwaard!

 

OPDRACHT

Je gaat als groep in elke waard op zoek naar een mooi (natuur)gebied. Daar maak je minimaal 8 foto’s, aan de hand van de  (10) beeldbegrippen (Hiernaast downloaden). Bij elk beeldbegrip staat uitgelegd wat het betekent en/of zie je een plaatje met een voorbeeld. Je kiest 8 beeldbegrippen en bij elk beeldbegrip maak je één foto per waard. Uiteindelijk laat je op jullie site twee fotoseries zien van allebei 8 foto’s.

LET OP! Het is heel belangrijk dat bij elke foto duidelijk is welk beeldbegrip er is toegepast. Maar het moeten daarnaast ook mooie en originele foto’s zijn!!! Je wilt ten slotte een fotoserie maken die een goed beeld geeft van de schoonheid van de Waarden!

VERDIEPINGSOPDRACHT H/L

Maak naast de 16 foto’s die de schoonheid van de locaties benadrukt ook 8 foto’s (4 per waard) op dezelfde locaties die een andere, lelijke kant laten zien (bijvoorbeeld: vervuiling, horizonvervuiling, toevoegingen van mensen die niet in de omgeving passen, zoals lelijke prullenbakken o.i.d.). Breng dus 4 verschillende dingen in beeld die voor jou een doorn in het oog zijn en die afdoen aan de schoonheid van de locatie.

Vergelijk de twee locaties met elkaar. Schrijf een verslag van ongeveer 300 woorden. Daarin geef je (in goede volledige zinnen) uitgebreid antwoord op de volgende vragen: 


- Vond je het moeilijk om storende elementen te vinden? Of sprongen ze juist in het oog?  
Was het in de ene waard erger dan in de andere? Zo ja, hoe zou dit komen? 
- Wat zou een oplossing kunnen zijn? Zijn er mooiere, betere alternatieven voor de storende elementen? Kunnen ze op één of andere manier gecamoufleerd worden?  

HULPMIDDELEN: 

Fotocamera met kabeltje 
Document uitprinten en meenemen  

BEOORDELING: 

Deze opdracht wordt beoordeeld met een puntenscore van 0-5-10-15-20 punten. 

BEOORDELINGSCRITERIA:

  • Minimaal 16 foto’s (8 per waard)  
  • De beeldbegrippen zijn herkenbaar in de foto’s 
  • De foto’s zijn van goede kwaliteit 
  • De foto’s worden mooi en duidelijk gepresenteerd op jullie site: van elke waard een fotoserie van 8 foto’s.  
  • H/L: De foto’s vormen een groot contrast met de 2x8 andere foto’s.  
  • H/L: Duidelijk verslag waarin bovenstaande vragen aan bod komen. 

 

 

Beeldbegrippen
Word – 399,7 KB 978 downloads

WERKZAAMHEDENLIJST

1. Lees de opdracht eerst geheel door

2. Camera halen in OLC

3. Document met beeldbegrippen downloaden en uitprinten

4. Foto’s maken op locatie 1 (H/L: 4 extra foto’s maken)

5. Foto’s maken op locatie 2 (H/L: 4 extra foto’s maken)

6. Weer op school de foto’s uploaden en de beste/mooiste selecteren

7. Fotogalerij maken op jullie site

8. H/L: Foto’s vergelijken en verslag schrijven

9. Zet de plekken waar de foto’s gemaakt zijn op de P.O.I. kaart.

10. Checken of jullie aan beoordelingscriteria voldoen