Keurmerk (B)
Niveau | Tijdsplanning | Aantal personen per groep | Materialen | Binnen of Buiten |
---|---|---|---|---|
Basis/Kader/GT/Havo/VWO | 4 uur | minimaal 2 | - | deels buiten |
Keurmerk
Inleiding:
Duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker in Nederland. Veel consumenten zijn bewust bezig met welke producten ze kopen en stellen bijvoorbeeld de volgende vragen. Hoe zijn deze producten geproduceerd? En hebben de dieren wel een goed leven gehad?
Duurzaam betekent dus eigenlijk dat wij als mensen voldoen aan onze levensbehoeften als eten, drinken, kleding, reizen etc. zonder dat generaties na ons dit minder of niet meer kunnen doen. Het is dus van belang dat hoe meer mensen een product met keurmerken koopt, des te beter de omstandigheden voor milieu, dier en mens worden.
Ook wij christenen hebben de taak om als een goed rentmeester (beheerder) te zorgen voor de schepping die wij van God hebben ontvangen en na te denken hoe wij hier zo milieubewust mee om kunnen gaan. We hebben immers maar één aarde en moeten die delen met 8 miljard mensen.
Opdracht A:
Jullie gaan als groep een poster maken over een bestaand duurzaamheidskeurmerk. Jullie mogen zelf het keurmerk kiezen. Daarnaast gaan jullie onderzoek doen naar:
- Waarom dit keurmerk in het leven is geroepen (dus waarom het bestaat, welk doel heeft het keurmerk).
- Sinds wanneer het keurmerk bestaat.
- Door welke organisatie het keurmerk is opgericht.
Voor het maken van de poster gebruik je A3 papier. Vul deze poster met zo veel mogelijk interessante informatie en plaatjes van jullie duurzaamheidskeurmerk zodat het echt een ‘eyecatcher’ wordt!
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/keurmerken
https://www.duurzaam-ondernemen.nl/info/wat-is-mvo/
https://www.milieucentraal.nl/eten-en-drinken/topkeurmerken-check-het-plaatje
Voor de poster maken jullie, naast A3 papier, gebruik van diverse materialen als
potloden, stiften, schaar etc. Hoe duidelijker de poster van jullie keurmerk is hoe hoger jullie cijfer wordt.
Opdracht B:
Naast deze poster waarop het keurmerk staat gaan jullie als groep 3 interviews houden met mensen (bijvoorbeeld familieleden) over keurmerken. Hierbij stel je de volgende 4 vragen:
- Of de geïnterviewde bekend is met keurmerken en duurzaam ondernemen.
- Of de geïnterviewde keurmerken kan opnoemen en weet waar deze voor staan.
- Wat de geïnterviewde vindt van keurmerken en of dit helpt bij duurzaam ondernemen en waarom?
- Of de geïnterviewde bij de aankoop van producten of diensten let op een keurmerk en waarom?
Deze interviews werk je uit in een Word-bestand en worden op jullie website gezet. Hoe uitgebreider de interviews hoe hoger jullie cijfer zal worden.
Uitleg maatschappelijk verantwoord ondernemen:
https://www.youtube.com/watch?v=ka3CFlpBfak
Interviews met consumenten over duurzaamheidskeurmerken:
https://www.youtube.com/watch?v=KEWRFFoFqGM
Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen:
https://www.youtube.com/watch?v=ND2rzotnNBA
Verdieping H/L
Onderzoek jullie keurmerk nog eens goed en bereken van 3 producten die jullie duurzaamheidskeurmerk hebben of er prijsverschillen zijn tussen producten die dit keurmerk hebben en producten die dit keurmerk niet hebben. Zo ja hoe groot is dit prijsverschil precies en wat zou een oorzaak hiervan kunnen zijn. Beschrijf dit in een Word bestand in maximaal 200 woorden en zet dit op jullie website.
Uitwerkingen
Werk de opdrachten netjes uit op de computer en zet de gegevens op de website.
Hulpmiddelen/websites
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/keurmerken
https://www.duurzaam-ondernemen.nl/info/wat-is-mvo/
https://www.milieucentraal.nl/eten-en-drinken/topkeurmerken-check-het-plaatje
Beoordeling
Deze opdracht wordt beoordeeld met een puntenscore van 0-5-10-15-20 punten
5 punten = van de in de opdrachtomschrijving gevraagde informatie voor de poster en interviews is een klein deel vermeld op de website en op de poster. Het is bij sommige onderdelen ondersteund met afbeeldingen.
10 punten = van de in de opdrachtomschrijving gevraagde informatie voor de poster en interviews is een groot deel vermeld op de website. Het is bij de meeste onderdelen ondersteund met afbeeldingen.
15 punten = alle in de opdrachtomschrijving gevraagde informatie voor de poster en interviews is vermeld op de website en is ondersteund met afbeeldingen. De verdieping door de H/L leerlingen is niet goed uitgevoerd.
20 punten = alle in de opdrachtomschrijving gevraagde informatie over duurzaamheid is vermeld op de website en is ondersteund met afbeeldingen. De verdieping door de H/L leerlingen is goed uitgevoerd.
Beoordelingscriteria:
Als alle in de opdrachtomschrijving genoemde onderdelen op de website gepresenteerd en vermeld zijn.
De verdieping door de H/L-leerlingen is gedaan en de daarin genoemde onderdelen ook op de website is gepresenteerd en vermeld zijn.

Werkzaamhedenlijst:
1 Opdracht geheel goed lezen.
2 De drie filmpjes over maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheidskeurmerken bekijken.
3 De vier websites over maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheidskeurmerken bekijken.
4 Informatie opzoeken over bestaande duurzaamheidskeurmerken voor jullie te maken poster.
5 De poster met informatie ontwerpen en maken.
6 De vragen voor de interviews maken
7 De interviews houden en de antwoorden op de website zetten
8 H/L-leerling: Op internet op zoek gaan naar 3 producten die jullie keurmerk hebben en 3 dezelfde producten zonder dat keurmerk en de prijsverschillen uitrekenen.
9 H/L leerling: Beschrijf in maximaal 200 woorden in een Word-bestand hoe de prijsverschillen van de 3 producten volgens jullie zijn ontstaan.
10 H/L leerling: De berekening van de prijsverschillen en het Word-document van de beschrijving van de prijsverschillen moeten op jullie website worden gezet.

