Monumenten (A)

Niveau Tijdsplanning Aantal personen per groep Materialen Binnen of Buiten
Basis/Kader/GT/Havo/VWO 4 uurr 3 a 4 personen camera (telefoon) deels buiten

MONUMENTEN

 

Inleiding

Bijna in elk dorp of stad zijn er wel monumenten te vinden. We denken dan aan gebouwen van voor een bepaalde datum, meestal voor de Tweede Wereldoorlog. Er kan ook sprake zijn van een monument ter herinnering aan een bepaalde gebeurtenis, bijvoorbeeld een oorlogsmonument, een dijkdoorbraak, een vliegtuigongeluk.

 

Opdracht

Tijdens de projectweek ga je op zoek naar monumenten in de Alblasserwaard en de Krimpenerwaard. Deze monumenten liggen op de route, welke je als groep fietst. Je dient hierbij te denken aan gebouwen, een stads, dorps of vergezicht, een herdenkingsmonument. Je gaat dus op zoek naar 3 monumenten per route. Per type monument mag je er één kiezen. Dus niet drie oorlogsmonumenten. Ook mag er per dorp/ stad maar één monument worden opgenomen in de route.

Monumenten moeten voldoen aan bepaalde kenmerken. Als groep zijn jullie in staat over het monument het volgende te vertellen: Bouwstijl, ouderdom, doel

Op de route, die jullie fietsen, ga je op zoek naar drie monumenten. Hiervan wordt ter plekke een foto gemaakt waarbij in ieder geval drie leerlingen van de groep bij het monument staan. Je bent in staat aan de hand van uiterlijke kenmerken van een gebouw deze in een bepaalde periode van de geschiedenis te dateren. Je doet dit aan de hand van de bouwstijl, gevelstenen, jaartallen en omgeving.

 

Verdieping H/L-leerlingen

1 Je vermeldt in welke bouwstijl het monument gebouwd is.

2 Je vermeldt welke functies monument heeft gehad vanaf het moment van ontstaan tot nu.

 

Hulpmiddelen/websites

1 Een monument is een gebouw met cultuur historische of wetenschappelijke waarde. In Nederland zijn er verschillende type monumenten:

Rijksmonument

Provinciaal monument

Gemeentelijk monument

Beschermd stad- of dorpsgezicht

 

2 De ouderdom: Als het een gebouw betreft dient het uit de periode te stammen voor de 20e eeuw. Is het een herdenkingsmonument, dan vervalt deze eis.

           

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erfgoed/vraag-en-antwoord/wat-is-een-monument-en-welke-typen-monumenten-zijn-er

https://nl.wikipedia.org/wiki/Monument_(erfgoed)

https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-14-soorten-monumenten-in-nederland

http://www.monumentenwacht-ovfl.nl/nl/onderhoudswijzer/gevels/gevels/metselwerk/ontwikkeling

 

Beoordeling

Deze opdracht wordt beoordeeld met een puntenscore van 0-5-10-15-20 punten

 

Beoordelingscriteria:

Monumenten zijn op de route aangegeven. 5

Er is een op de website geplaatste foto 10

De leerlingen zijn in staat te vermelden waarom het betreffende gebouw een monument is en zijn in staat informatie te geven over het ontstaan. 15

De h/l leerlingen zijn in staat informatie te geven over de ouderdom en het doel van het monument. 20

Werkzaamhedenlijst:

1 Doorlezen van de hele opdracht

2 Op het internet uitzoeken wat er onder een monument wordt verstaan en uitzoeken wat voor soort monumenten er zijn.

3 Via Google Maps kijken welke dorpen in de route voorkomen. Via de site van de gemeente nagaan welke monumenten er in de betreffende dorpen zijn.

4 Taken verdelen tussen h/l leerlingen en de vmbo leerlingen zoals het vaststellen van de monumenten in de route, nemen van foto’s, het verwerken van de antwoorden op de website.

5 Controleren aan de hand van de beoordelingscriteria of alles klopt.

6 Elkaar bevragen of de kennis met betrekking tot de monumenten aanwezig is voor de presentatie

7. Plaats de monumenten op de P.O.I. kaart.