Milieu Dichterbij

Niveau Tijdsplanning Aantal personen per groep Materialen Binnen of Buiten
Basis/Kader/GT/Havo/VWO 1 dagdeel van 3 uur 2/3 personen A2 formaat poster, pen, papier, internet, schaar/kleurpotloden, stiften/markers, Camera (telefoon) Vooral binnen

AFVAL, WAT MOET JE ER MEE?

 Inleiding

We hebben met z’n allen veel te veel afval, dat kan bij de meeste mensen wel wat minder worden. Daarnaast scheiden veel mensen hun afval nog niet goed. Dat is jammer want afval is grondstof. Door beter te scheiden kunnen sommige stoffen weer opnieuw gebruikt worden en levert afval geld op. Vandaar dat er nu op o.a. plastic flesjes ook statiegeld zit. De gemeenten in de Krimpener- en Alblasserwaard willen heel graag dat mensen beter afval gaan scheiden. Misschien is het zelfs mogelijk om te leven zonder afval.

Zwerfafval is natuurlijk helemaal verspilling van grondstoffen en het is nog slecht voor het milieu ook. Jullie weten allemaal van de plastic soep, maar weet je ook dat er al veel hele kleine plastic deeltjes in de voedselkringloop zitten?

We gaan eerst eens onderzoeken hoe het zit met het afval op school en in het milieu.

 

Opdracht

Kies met je groepje twee van deze drie opdrachten en werk dit verder uit:

  1. Hoe kunnen we zwerfafval voorkomen zodat het niet meer het milieu vervuilt?
  2. Hoe kunnen we het afval op school beter scheiden?
  3. Hoe zorg je ervoor dat er minder afval is op school?

Kies twee van deze onderzoeksvragen.

Beantwoord de hulpvragen en maak zelf ook vragen. Zoek informatie en antwoord op je vragen. Maak bij je keuze-onderwerpen een woordweb en een  bijbehorende activerende poster op A2 formaat.

 

Hulpvragen bij opdracht 1 over zwerfafval:

  • Hoe ziet de omgeving van de school er uit?
  • Wat gebeurt er met al dat zwerfafval op straat ?
  • Wat zijn de gevolgen voor mens en milieu?
  • Bedenk zelf ook vragen

 

Handige websites waar je informatie kunt vinden over opdracht 1:

http://www.nederlandschoon.nl/werkstuk

http://www.supportervanschoon.nl/

Kijk het filmpje over plastic in je poep: https://www.youtube.com/watch?v=XKO1f9hl3D0

 

Hulpvragen bij opdracht 2 over afval scheiden:

  • Wat zit er in de prullenbakken op school?
  • Waar komt dat afval vandaan?
  • Hoe kun je afval scheiden?
  • Waarom is dat belangrijk?
  • Wat betekent: afval is grondstof?
  • Bedenk zelf ook vragen

 

Handige websites waar je informatie kunt vinden over opdracht 2:

https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/welk-afval-waar/

http://www.plasticheroes.nl/#!/intro

https://www.hvcgroep.nl/afval/afval-scheiden

 

Hulpvragen bij opdracht 3 over afval verminderen:

  • Waar komt het afval op school vandaan?
  • Uit welke soorten bestaat het afval op school?
  • Wie maakt al dat afval?
  • Wat kan er anders zodat er minder afval is op school?
  • Bedenk zelf ook vragen

 

Handige websites waar je informatie kunt vinden over opdracht 3:

http://levenzonderafval.blogspot.nl/p/1.html

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/detail/radar-afvalvrij-leven-kan-dat/

 

Hulpmiddelen.

Internet

Pen en papier

Posterpapier

 

Beoordeling:

Deze opdracht wordt beoordeeld met een puntenscore van 0-5-10-15-20 punten.

 

Beoordelingscriteria: Punten door de school in te vullen

Je krijgt punten voor:

  • Je uitwerking van de vragen.
  • Het ontwerp van je woordweb.​
  • Het ontwerp van je poster op A2 formaat.

 

Werkzaamhedenlijst

 

1 Opdracht geheel goed lezen.

2 Kies twee onderzoeksvragen.

3 Informatie verzamelen.

4 Beantwoord de hulpvragen en maak zelf nog een aanvullende vraag.

5 De uitwerking van jullie vragen op de website plaatsen.

6 Woordweb maken.

7 Plaats een foto van je woordweb op de website.

8 Poster maken en inleveren bij je docent.

9 Plaats een foto van je poster op de website.