Opdracht AK: Landschapskenmerken

Niveau Tijdsplanning Aantal personen per groep Materialen Binnen of Buiten
Opdracht A Basis/Kader/GT/Havo/VWO 140 minuten inclusief reistijd (inschrijving via Moodle). iedereen telefoon of fotocamera, Buiten
Opdracht B Basis/Kader/GT/Havo/VWO 30 minuten 2/3 personen + webmaster snoertje om bestanden van camera af te halen Binnen
Opdracht C Basis/Kader/GT/Havo/VWO 30 minuten Iedereen opnameapparatuur + locatie van opname Buiten/Binnen
Monteren vlog Vooral iemand die goed is met videosoftware 1 uur 1 persoon Kies een slimme videosoftware, die je kent Binnen

Landschapskenmerken (AK)

LET OP:

1. DIT VELDWERK IS VERPLICHT VOOR DE HELE GROEP! 

2  JE  MOET INTEKENEN IN MOODLE. (1 persoon per groepje tekent in)  Druk hiervoor op de link:

Onderwerp: Inschrijven veldwerk AK Landschapskenmerken - Verplichte opdracht | Omgevingsproject-2024 | ELO Driestar College

3. NEEM SCHOENEN EN KLEDING MEE die vies mag worden EN KLEED JE OP HET WEER!. (petje/regenpak e.d.).

4. VERZAMELEN MET HEEL JE GROEP BIJ HET VLIEGTUIGMONUMENT MISSION BELLE (Lekdijk 26) IN NIEUW-LEKKERLAND. (zie kaartje hieronder). Vanuit school gezien moet je dus overvaren met het voetveer. Houd daar rekening mee met je aankomsttijd.

5. KIJK GOED IN HET SCHEMA HIERNAAST wat je voor deze opdracht allemaal moet doen.

6.  Neem je TELEFOON en iets HARDS (map) waarop je kunt schrijven/tekenen mee

Opdracht A veldwerk

Opdracht 1: Karteren van buitendijks en binnendijks gebied op een topografische kaart (zie werkblad A)

De bijgeleverde topografische kaarten van het veldwerkgebied wordt in een tweetal/drietal gekarteerd (ingekleurd met kleurpotloden!) op de kaart. Vervolgens kun je conclusies trekken over de verschillen tussen het binnendijks en buitendijks gebied.

Inleveren opdracht 1:  zie opdracht B

 

opdracht 2: fotograferen/filmen van geografische processen

In het veldwerkgebied ga je in een tweetal of drietal een aantal geologische en geografische processen en begrippen fotograferen en/of filmen. De volgende onderdelen worden gefilmd/gefotografeerd. Ze staan op willekeurige volgorde. Denk van tevoren na waar je deze processen in je veldwerkgebied kan terugzien. Met een cijfer karteer je op de overzichtskaart waar je welk proces hebt waargenomen (zie werkblad B).

 

  1. Erosie
  2. Sedimentatie
  3. Inklinking van veen
  4. Dijkversterking
  5. Hoogteligging t.o.v. NAP bij de aanlegsteiger v/d pont in Nieuw-Lekkerland is er een peilschaal in de Lek geplaatst. Deze is vanaf de kade te lezen. Hier lees je de hoogte van de waterstand van de rivier af. Dit doe je op de heenweg of terugweg naar school. Op de kruising van de Dorpslaan en Tiendweg in Nieuw-Lekkerland (15 meter rechts de Tiendweg op) is een peilschaal, zeer goed afleesbaar. Hier lees je het peil af van de polder). Hier fietst 1 groepslid naartoe om een foto te maken.
  6. Uiterwaard
  7. Veenweide

Tip: maak meerder foto’s/filmfragmenten van een proces, je hebt ze nodig om je vlog met de conclusies te kunnen maken.

Inleveren opdracht 2: zie opdracht B  

     

     Opdracht 3: bodemonderzoek (werkblad C)

    Je splitst je groep in twee drietallen. Het ene drietal doet een grondboring in het binnendijks gebied in het weiland bij Lekdijk 49. Het andere drietal doet een grondboring in het buitendijks gebied op aanwijzing van de docent. Je vult aan de hand van je grondboring het bijbehorende werkblad C in. Als beide grondboringen zijn gedaan, kom je bij elkaar om conclusies te trekken over de overeenkomsten en verschillen tussen beide grondboringen. Je conclusie, uitkomsten en gemaakte foto’s/videomateriaal maken deel uit van de vlog in de hoofdopdracht.

     Inleveren opdracht 3:  zie opdracht B

     


    Opdracht B uitwerken op school

    Inleveren opdracht 1 (karteren van buitendijks en binnendijks gebied op een topografische kaart) :  

    1. foto's van de twee gekarteerde kaart op de website plaatsen.
    2. werkblad met conclusies op de website plaatsen (of foto daarvan).
    3. Kaart en werkblad gebruiken in de hoofdvlog (opdracht C) om de verschillen tussen het buitendijks en binnendijks gebied uit te leggen. 

     

    Inleveren opdracht 2 (fotograferen/filmen van geografische processen in binnendijks en buitendijks gebied):

    1. Vlog/fotocollage met uitleg op website plaatsen. 
    1. Delen van de vlog/fotocollage gebruiken in de hoofdvlog (opdracht C) om de verschillen tussen het buitendijks en binnendijks gebied uit te leggen. 

     

     Inleveren opdracht 3 (grondboren in binnendijks en buitendijks gebied)  

    1. Foto van goot grondboring + werkblad per locatie op de website plaatsen. 
    2. Werkblad conclusies overeenkomsten en verschillen binnendijks en buitendijks gebied op de website plaatsen. 
    3. Foto's en werkblad gebruiken in hoofdvlog (opdracht C) om de verschillen tussen het buitendijks en binnendijks gebied uit te leggen. 

     

    Verdiepingsopdracht H/L leerlingen:

    Maken van een dwarsdoorsnede met een hoogteprofiel  van het veldwerkgebied met behulp van de AHN-viewer. https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/ Deze dwarsdoorsnede is verwerkt in de hoofdopdracht.

     

    In het volgende filmpje zie je hoe je een hoogteprofiel maakt.:

    https://www.loom.com/share/82af180ba9a54ee0bc33605ec159918c

     

    Inleveren verdiepingsopdracht:  

    1. Foto van dwarsdoorsnede met hoogteprofiel op de website plaatsen.
    2. Hoogteprofiel gebruiken in hoofdvlog.

     


    Opdracht C Vloggen

    Vanuit de veldwerkopdrachten 1-3 heb je veel verschillen waargenomen tussen het buitendijks en binnendijks gebied. De belangrijkste verschillen tussen het binnendijkse en buitendijkse gebied op het gebied van vegetatie, grondgebruik, hoogteligging, grondsoort en processen als erosie, sedimentatie en inklinking verwerk je met je groep in een vlog van 2-4 minuten en plaats je op je website.

    • Iedereen van je groepje komt in de vlog aan het woord.
    • De conclusies worden onderbouwd met bewijzen (foto's, werkbladen en videofragmenten) vanuit deelopdrachten 1-3.
    • DE VLOG PLAATS JE (via een link) OP DE WEBSITE.

     


     

     


    Hulpmiddelen die je zelf mee moet nemen:

    - Iets om te schrijven en te tekenen (pen)

    - (video)Camera/ telefoon om te fotograferen en te filmen.

    - Iets om op te kunnen schrijven/tekenen (map of board of...)

     

    Hulpmiddelen waar de school voor zorgt:

    - Grondboor

    - Goot voor grondboor

    - uitgeprinte werkbladen (zie onder om te downloaden)

    - kleurpotloden

     


    Deelopdracht 1 Werkbladen
    PDF – 765,3 KB 193 downloads
    Deelopdracht 2 Werkblad Karteren Gefilmde 2
    PDF – 566,8 KB 174 downloads
    Deelopdracht 3 Werkbladen Bodemonderzoek
    PDF – 162,3 KB 184 downloads

    Beoordeling:

    Deze opdracht wordt beoordeeld met een puntenscore van 0-5-10-15-20 punten.

     

    Beoordelingscriteria:

    • Werkbladen en foto'sopdracht 1-3 zijn correct uitgevoerd, ingevuld en op de site geplaatst.
    • Gegevens van de topografische kaart, foto’s/videofragmenten van processen en begrippen en de grondboring zijn verwerkt in de vlog.
    • Er zijn minimaal vier juiste conclusies getrokken tussen het binnendijks en buitendijks gebied op het gebied van hoogteverschil, landgebruik, landschapsvormen, geografische processen, ontstaan, grondsoort etc.
    • Vormgeving en opmaak van de vlog is aantrekkelijk om te zien.
    • Verdiepingsopdracht is correct uitgevoerd en maakt deel uit van de vlog.

     


    Werkzaamhedenlijst:

    Opdracht 1 : karteren binnendijks en buitendijks gebied

    1 Opdracht goed lezen.

    2 goed locatie kiezen waarbij je het hele veldwerkgebied kunt overzien.

    3 Kijk naar de legenda welke kleuren je gaat gebruiken.

    4 Eerste kaart karteren (inkleuren).

    5 goede plek kiezen waarbij je het buitendijks gebied helemaal kunt zien.

    6 Detailkaart karteren buitendijks gebied.

    7 Conclusies trekken op het werkblad tussen de verschillen buitendijks en binnendijks gebied.

    8 Bekijken welke onderdelen je op de website moet plaatsen/inleveren.

    9 Bekijken welke onderdelen je nodig hebt voor de hoofdvlog.

     

    Opdracht 2: fotograferen/filmen van begrippen in het binnendijks en buitendijks gebied.

    1 Opdracht goed lezen.

    2 Bedenken waar je welke processen/begrippen kunt terugzien in het veldwerkgebied. Is het begrip binnendijks of buitendijks te zien?

    3 Processen en begrippen meerdere keren fotograferen/ vloggen.

    4 Karteren op kaart , waar je welk begrip waargenomen hebt.

    5 Conclusies trekken tussen verschillen buitendijks en binnendijks gebied.

    6 Bekijken welke onderdelen je op de website moet plaatsen/inleveren.

    7 Bekijken welke onderdelen je nodig hebt voor in de hoofdvlog.

     

     

    Opdracht 3: grondboren in binnendijks en buitendijks gebied

    1 Opdracht goed lezen.

    2 Groep in over twee boorlocaties verdelen.

    3 Materialen voor grondboor ophalen bij docent.

    4 Grondboring zetten volgens aanwijzingen in de klas en ter plaatse.

    5 Grondboring doen en materiaal in goot neerleggen.

    6 Grondboring in goot fotograferen.

    7 Tabel op werkblad invullen over grondboring.

    8 Gat grondboring dichtgooien.

    9 Alle! materialen grondboringen inleveren.

    10 Groepsbespreking waarin je beide grondboringen en tabellen naast elkaar legt en verschillen en overeenkomsten bespreekt. (bij boer Stam, Lekdijk 59).

    11 Conclusies trekken tussen verschillen buitendijks en binnendijks gebied volgens werkblad.

    12 Bekijken welke onderdelen je op de website moet plaatsen/inleveren.

    13 Bekijken welke onderdelen je nodig hebt voor de hoofdvlog.

     

    Verdieping H/L leerlingen: hoogte profiel

    1 Opdracht goed lezen.

    2 Aangegeven site opzoeken.

    3 Op aangeven site veldwerklocatie opzoeken.

    4 Dwarsdoorsnede  van noord naar zuid over de rivier en een stukje binnendijks gebied maken met de knoppen. (Dubbelklik om te starten met een lijn en nog een keer dubbelklik om te stoppen met een lijn).

    5 Dwarsdoorsnede opslaan als afbeelding en op de website plaatsen.

     

    Hoofdopdracht

    1 Opdracht goed lezen.

    2 Verschillen tussen binnendijks en buitendijks gebied benoemen. Tip: kijk naar de conclusies van werkbladen van deelopdracht 1 en 3

    3 Bedenken welke conclusies je in je vlog wil filmen.

    4 Bedenken hoe je de conclusies in je vlog wil filmen. Denk aan locatie, geluid, tekst, afbeeldingen, hulpmiddelen, opdrachten die je hebt uitgevoerd, fotomateriaal, kaartmateriaal etc.

    5 Scenes voor vlog filmen.

    6 gefilmd materiaal selecteren.

    7 gefilmd materiaal digitaal verwerken tot een vlog.

    8 controleren of aandachtspunten in de vlog zijn verwerkt.

    9 verbeteringen aanbrengen in vlog.

    10 hoofdvlog met link plaatsen op de website